Företagsvillkor

VID ANNONSERING AV RESA

  • Fordonets skick: Bilen ska vara besiktigad och får inte ha körförbud eller brukandeförbud. Bilen ska ha giltig försäkring (flytande försäkring) och vara påställd eller ha grönskylt.
  • Körbart skick: Bilen ska vara i fullt körbart skick och ha lämpliga och godkända däck för väglaget.
  • Bränsle: 1 tank eller 1 laddning ingår för föraren. Om bilen inte är fulltankad vid upphämtning, ska kunden (om det behövs) tanka den så att bilen är fulltankad vid avreseorten. Vid behov ska kunden betala för mellanskillnaden om bilen tankas mer än vad som är inkluderat.

Exempel på bränslehantering:

  • Om bilen har halvtank vid upphämtning och resan är 20 mil, behöver kunden inte tanka ifall det bränsle som redan finns i bilen räcker.
  • Om bilen är tom vid upphämtning och resan är 20 mil, ska kunden tanka ca 20 liter (beroende på bränsleförbukning). Överskjutande mängd betalas av kunden.
  • Om bilen är halvtankad vid upphämtning och resan är 120 mil, ska kunden tanka upp bilen till full tank innan avresa och får stå för resterande del själv.
  • Be kunden att alltid spara kvittot för enklare hantering för er del.

VID BOKNING AV RESA

  • När en bokning genomförs får ni ett e-postmeddelande med kundens kontaktuppgifter. Vänligen kontakta kunden omgående för att ge instruktioner och informera om öppettider för utlämningsstationen. Kom ihåg att meddela eventuella releasekoder för upphämtning.
  • Kontrollera vilken dag kunden valt för upphämtning. Om det finns några hinder, t.ex. att utlämningsstationen är stängd, ska kunden informeras.
  • Väljer ni som företag av någon anledning att avboka en redan bokad resa debiteras ni enligt ordinarie pris för den resan (395 kr för standardabonnemang, 0 kr för premiumabonnemang). OBS: Gäller ej om er bakgrundskontroll av chauffören visar några brister, då debiteras ingen kostnad.
  • Kunden har rätt att avboka en bokad resa, denne debiteras dock ifall resan avbokas för sent eller inte hämtar bilen alls (enligt användarvillkoren), denna debitering ersätts ej företaget/fordonsägaren.

UNDER RESANS GÅNG

  • Se till att vara tillgänglig för kunden om det uppstår problem eller om kunden behöver hjälp.
  • Vid driftstopp är det upp till er att lösa situationen med chauffören och se till att eventuell bärgning inte belastar kunden ekonomiskt.

FREEDRIVE ÄR ENDAST EN PLATTFORM

  • FreeDrive tillhandahåller endast en plattform för att sammanföra företag och chaufförer. Vi är inte ansvariga för eventuella konflikter eller problem mellan parterna. Chaufförer är inte anställda av FreeDrive, men vi genomför bakgrundskontroller på alla chaufförer innan registrering.
  • Företagen har möjlighet att genomföra egna bakgrundskontroller på kunder via t.ex. Lexbase och Ratsit.

VID ÅTERLÄMNANDE AV BIL

  • När bilen återlämnas ska status uppdateras i systemet från “Behandlas” till “Färdigbehandlad”, så vi vet att transporten är genomförd.

KUNDKONTAKT

  • Det är inte tillåtet att behålla chaufförers kontaktuppgifter för att annonsera framtida resor utanför FreeDrive-plattformen, vare sig under eller efter medlemskap. Brott mot denna regel medför en straffavgift om 5000 kr per transport.

ABONNEMANG

FreeDrive erbjuder två abonnemangsalternativ för företag:

  • Alternativ 1: Standardabonnemang – 0 kr per månad, 395 kr per genomförd transport.
  • Alternativ 2: Premiumabonnemang – 1295 kr per månad, 0 kr per genomförd transport.

FAKTURERING

  • FreeDrive fakturerar företaget en gång per månad. Faktureringen sker vanligtvis i början av följande månad och betalning skall ske inom 14 dagar.
  • Om ingen transport genomförs under månaden, sker ingen fakturering för den perioden om ni har ett standardabonnemang.

VID EVENTUELLA FRÅGOR

  • Om ni har några frågor eller funderingar, vänligen kontakta oss på info@freedrive.se eller via telefon på 08-300220.

ÄNDRINGAR AV VILLKOR

  • Eventuella ändringar av dessa villkor kan komma att göras. Ni kommer att meddelas om ändringar via den e-postadress ni har registrerat i vårt system.